tisdag, juli 02, 2013

Vintage.......virkad dambinda.


Aldrig trodde jag att virkade/ stickade bindor skulle dyka upp igen.
Vintage är ju på modet men gudskelov inte den här.
Man kan skatta sej lycklig att bo här i Sverige.
 
Mitt hjärta ömmar för kvinnorna i fattiga länder.
Klart jag vill hjälpa till att göra deras liv liiiite enklare.
Här kommer ett bidrag.
 
Mönster till en virkad binda.
 
Ljusvekegarn eller 100% lite tjockare bomullgarn.

Om man använder ljusvekegarn så går det åt c:a 35 gram till en binda.
 
Jag virkade med nål nr 6..
Det ska vara löst virkat .Bindan blir annars för hård efter många tvättar.
 
Lägg upp 30 lm  (den ska vara c:a 30-35 cm lång) virka  i 22 varv.Virka i bakre maskbågarna.
Maska av löst.
Vik dubbel på längden.
Virka ihop kortändorna med fm,
Virka 3 varv fm.
Fortsätt virka fm men virka ihop 2m i början och slutet av varje varv tills alla maskor är slut.
Virka en remsa med 20 lm.
Fäst den i toppen på bindan.
Gör likadant i den andra ändan av bindan.
Sy ihop en bit uppe och nere på bindan c:a 8-10 cm
Lämna en öppning mitt på sidan där man kan peta in en bit tex wettexduk.
Virka en lång remsa lm så det räcker runt en midja så man kan hålla bindan på plats.
 

10 kommentarer:

  1. Tack! Har funderat på att pröva virka en binda, men visste inte hur jag skulle göra, nu vet jag:) ska genast hugga tag i bomullsgarn och virknål!

    SvaraRadera
  2. Tack för mönstret Soili. Jag ska tipsa Maria om att du lagt ut mönster (men det kanske du redan gjort själv). Jag ska prova att virka bindor jag också. Må gott och var mycket rädd om dig Soili.

    SvaraRadera
  3. Anonym1:52 em

    Hej Soili! Är det OK ifall jag länkar detta (eller vill du göra det själv) till Mönsterarkivet på facebook? När jag la ut Anitas och min variant så var det folk som undrade om e gick att virka också. Jag kunde bara säga att det nog gick bra - men inte hur.. ;-§ Kram! Stickvarvs-Carol (affc)

    SvaraRadera
  4. Anonym6:31 fm

    Tack för din beskrivning. Nu ska jag virka några också.
    MVH Kerstin i Söderala

    SvaraRadera
  5. Hej Soili,
    tänkte bara tala om för dig att Mönsterarkivet lottar ut en fin virkbok. Det kanske vore något för dig.

    SvaraRadera
  6. Igårkväll blev den första stickade färdig. Nu till en virkad. Tack för mönstret.

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Hur mycket garn går det åt till en binda?
    Allt gott!

    SvaraRadera
  8. En binda virkad i ljusvekegarn väger c:a 35 gr.
    Sen tillkommer själva bandet runt midjan.

    SvaraRadera
  9. Anonym2:50 em

    Hur långt gör ni bandet till midjan?
    MVH Kerstin i Söderala

    SvaraRadera
  10. Jag gör mina band c:a 2 meter luftmaskor sen virkar jag smygmaskor tillbaka...så remsan blir lite stadigare.

    SvaraRadera