måndag, mars 08, 2010

Mönster på Tiitiäbyxan. OBS !!! Har lagt in några ändringar i mönstret.

Så här ser byxan ut på en docka,


Tiitiä byxan ( på bilden innan hopsyning)

Fritt överatt härifrån.

Jag stickade med dubbelt Ecoull och stickor nr4.

Byxan stickas i rätstickning.

Valfritt garn med passande stickor.

Lägg upp 46 maskor
Sticka 1 am,1 rm, i 10 varv.
Sticka 34 varv rätstickning.
Lägg upp 10 maskor(byxben) i början på de 2 följande varven.
På nästa varv stickas tills det är 10 maskor kvar på stickan.
2 m tillsammans,sticka varvet ut.
Nästa varv stickas på samma sätt,alltså sticka tills det är 10 m kvar på stickan,
2 tills, sticka varvet ut.....Det blir totalt

Dessa 2 varv stickas (med minskningarna)tills det är 40 maskor kvar på stickan

(10 m byxben+20 m gren+10 m byxben)

Fortsätt sticka 15 varv rätstickning på alla maskorna.
Jag rekommenderar att man stickar minst 20 varv,då blir byxbenet större.

På de 2 följande varven sparas de 10 sista maskorna (byxbenen)på en avmaskningsnål eller en tråd.

Fortsätt sticka på de mittersta maskorna i 34 varv.

Sedan övergår man till resårstickning.

Sticka resår lika långt som i början av stickningen, 10 varv.

Maska av löst.

Sticka/sy ihop byxbenen med maskstygn.

Sy ihop resten av byxan med små maskstygn i den yttersta maskan så det blir smidigt.

På min byxa på bilden blev resåren lite fel.Såg inte det förrän jag hade sytt ihop hela byxan.

Om man vill kan man göra ett hålvarv i resåren och trä i en snodd.


 
Senaste versionen av byxan (Juni 2013)
Stickad med tjockare bomullsgarn stickor 4,5

Jag har konstaterat att benöppningarna blir lite väl smala.

Man kan öka bara 5 maskor till varje byxben det blir smidigare.

12 kommentarer:

  1. Ska testa till dockan, tack snälla du

    SvaraRadera
  2. Anonym4:28 em

    Som lite ovan stickare så har jag en liten fråga. Skall man inte sticka ett antal varv innan man lägger upp för benen?

    SvaraRadera
  3. Tack du anonyme.
    Hade missat i beskrivningen.
    Det är klart att det ska stickas ett antal varv innan man lägger upp nya maskor.
    Pinsamt!!!!Ändå läste jag mönstret flera gången.

    SvaraRadera
  4. Vilka fräna byxor, måste prova vid tillfälle. :)
    Här kommer min nya blogg.
    Kram Elin

    SvaraRadera
  5. Tack för mönstret
    jag har nu stickat tre par
    Perfekt TV-stickning

    SvaraRadera
  6. Tack för att du vill dela med dej av beskrivningen.
    Jag stickar t en fam i Rysslan
    så dessa ska jag prova att göra!

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Är mönstret uppdaterat med ändringarna som står i kommentarerna ovan? Jag tänkte pröva att sticka dem, har köpt akrylgarn som passar till stickor nr 4.
    Hälsningar Ann-Marie

    SvaraRadera
  8. Ändringen i mönstret åtgärdade jag på en gång,så det är bara att sticka på.Byxan blir förståss olika stor beroende på vilken tjocklek på garn man har.

    SvaraRadera
  9. Byxan är verkligen lättstickad. Jag stickar med nr 4 och garn som ska passa till så jag hoppas det blir rätt. Nu går de restgarner i akryl som jag hade liggande.

    SvaraRadera
  10. Jättekul att du gillar mönstret Ann-Marie,mönstret är som gjort för att svälja en massa restgarner,

    SvaraRadera
  11. Den ser ju väldigt bekväm och praktisk ut. Har nu gjort ett par och håller på med nästa.

    SvaraRadera
  12. Kerstin10:08 fm

    Hej!Nu skall jag pröva ditt mönster.Trevligt att du delade med dig.Bra med olika varianter till välgörenhets stickning.
    Kerstin

    SvaraRadera